Més d’un mes després de la passada nit de Cap d’Any i tal i com ens vam comprometre a fer, des de l’Associació cultural l’Oca de Mataró volem fer públic el balanç econòmic de la passada edició de la festa popular, així com compartir la nostra valoració de la mateixa amb els autèntics protagonistes: els mataronins i les mataronines.

L’Oca va ser un èxit. 2.832 persones van passar pel local de la Colla Castellera Capgrossos de Mataró que per primer cop acollia la festa. Durant més de tres hores de les sis que va durar la festa, l’aforament de 999 persones va estar complet. Va passar per la festa gent molt diferent d’edat i condició, molts veïns de la zona del Palau i l’Escorxador, adolescents, gent gran i molts joves. També gent provinent d’altres poblacions de la comarca. No es va registrar cap incident i l’OCA es va desenvolupar complint amb exactitud amb tots els requisits i mesures que s’havien demanat i acreditat prèviament.

Des del punt de vista econòmic, i gràcies al treball voluntari de més de seixanta persones, es va aconseguir un benefici de 2.632,17€ que es destinaran íntegrament a sufragar les despeses de la propera edició. Cal destacar en aquest punt la col•laboració de la Colla Castellera Capgrossos de Mataró, que va cedir el local per a la celebració, i de l’empresa MICS BCN, que va encarregar-se del muntatge de so i llum de forma gratuïta. Sense aquestes aportacions i el suport del voluntariat, l’OCA no podria realitzar-se. Podeu consultar el detall del balanç aquí.

Era la tercera OCA en quatre anys i, amb un aforament superior al que es podia registrar a La Gàbia, aquest va tornar a quedar petit. Això demostra que és molta la gent de Mataró i rodalies que espera per la nit de Cap d’Any, igual que per altres dates senyalades del calendari, una alternativa popular a l’oferta habitual d’oci nocturn. En tres edicions ha quedat demostrat que el públic demanda una festa oberta i popular com és l’OCA.

En les properes edicions caldrà pensar en noves solucions o emplaçaments per fer que la festa pugui seguir creixent per acontentar a tots aquells que volen participar-hi. L’OCA ha agafat la volada i la importància d’un acte festiu a nivell de ciutat. És per això que cal que la solució i l’alternativa pel que fa a la ubicació s’afronti amb perspectiva de ciutat, implicant l’Ajuntament, la pròpia societat i l’associació sense ànim de lucre que organitza la festa.

L’actual conjuntura legal aboca iniciatives populars com l’OCA a uns equilibris i uns laberints de tràmits, burocràcia, administracions i reglaments que semblen pensats per dissuadir la població d’organitzar-se per fer possible actes com la pròpia festa. Des de l’Administració sovint falta el tacte, l’acompanyament i l’atenció necessària per tal que iniciatives que, des del voluntariat, enriqueixen el panorama cultural i festiu de casa nostra siguin més fàcils de tramitar. Els efectes del ‘Madrid Arena’ han de marcar un abans i un després en la interpretació legislativa però no es pot fomentar des de cap àmbit que la negligència d’uns acabi amb efectes nocius sobre entitats culturals i tota la ciutadania que és la que legítimament demana festes populars.

Des de l’Associació l’OCA de Mataró hem iniciat un procés de renovació generacional intern i convidem a tota la ciutat de Mataró i al seu Ajuntament a assentar les bases perquè el Cap d’Any creixi com a actiu de ciutat. Posem a disposició de Mataró la feina d’una seixantena de voluntaris. Creiem que l’èxit de l’OCA i l’evolució dels darrers anys demana que entre tots puguem escollir les millors condicions d’ubicació, model i projecció futura perquè la nit de Cap d’Any sigui una de les més potents del calendari festiu mataroní.

Bon any 2014!